Monday, October 20, 2014

Besarkan Yang Remeh Temeh, Pasti Tidak Nampak Hutan

Oktoberfest baru hilang, kisah 'anjing' pula dibesar-besarkan. Secara peribadi, saya tidak akan pergi majlis begitu, tetapi saya tidak akan menghalangnya. Tujuan penganjur, katanya, mahu memperjelaskan 'stigma' tentang anjing di kalangan masyarakat kita. Pihak berkuasa JAKIM kini berkata bahawa mereka akan menyiasat acara ini, selepas ia telah berlangsung. Pada hal, sudah lama diumumkan.

Saya fikir, eh, kan best kalau JAKIM ada di situ, semasa acara ini diadakan. Mereka boleh menganjurkan sesi pendidikan mengenai cara Islam untuk menguruskan/respon dengan anjing. Orang Islam dan bukan Islam boleh mendapat pengetahuan, dan memberikan impak baik kepada imej JAKIM khususnya dan Islam amnya.

Tetapi, apa yang boleh sensasi di laman depan Harian Metro/Kosmo adalah lebih penting. Sekali lagi, pung pang, pak pung .... pelbagai pihak bising .. yang menyokong, membangkang dan lain-lain ... dan bila politik masuk, dasss ...... habis. Jenaka yang tidak relevan, mengait2 dengan benda lain ..... ada cadangan sentuh babi la .. sentuh pelacur la ...

Respon kita menunjukkan tahap pemikiran kita. Adakah mereka ini bangga dengan respon sebegini?

Anjing ... hmm, ada di sekeliling kita, especially masyarakat bukan Islam/Melayu. Bagaimana cara kita handle kewujudan mereka? Pernah atau tidak, ada pendidikan bagaimana untuk uruskan kewujudan mereka? Penerangan dan pendidikan itu perlu kerana masyarakat kita, khususnya orang Melayu sudah mula bertanya..

Adakah ini adalah rancangan supaya orang Melayu melihat pokok, bukan hutan, seperti saya tulis di sini dan sini ?




No comments: